Constanța – Craiova, doar pe drum expres și autostradă, din iunie 2025

Constanța – Craiova, doar pe drum expres și autostradă, din iunie 2025
După ani de promisiuni și întârzieri, rețeaua rutieră de mare viteză din România se apropie de o conexiune completă între Craiova și Constanța, exclusiv prin drum expres și autostradă. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, începutul lunii iunie 2025 ar putea aduce deschiderea ultimelor tronsoane esențiale: porțiunea rămasă din drumul expres DEx12 Craiova–Pitești și lotul 3 din A0 Sud.
DEx12 Craiova–Pitești, aproape finalizat
Ultimul segment de pe DEx12, între nodurile Albota (DN65A) și Oarja–Catanele (A1 București–Pitești), este în linie dreaptă pentru inaugurare. Lucrările sunt avansate, în ciuda sezonului rece, iar constructorul UMB a accelerat vizibil ritmul. Singurul punct critic rămas este conexiunea cu Autostrada A1, unde se execută în prezent devierea traficului pentru construirea pilei centrale a pasajului ce va supratraversa autostrada.
Dacă devierea va fi gata până la Paște, termenul realist de finalizare pentru acest tronson este începutul lunii iunie, cu posibilitatea unei deschideri ușor devansate, în funcție de mobilizarea din șantier.
Lotul 3 din A0 Sud, în așteptarea finalizării
Simultan, și lotul 3 al Autostrăzii A0 Sud, aflat între Autostrada A1 și DN6 (Bragadiru), construit de compania grecească Aktor, ar trebui să fie gata tot în această perioadă. După o serie de întârzieri, constructorul se apropie de închiderea acestui tronson-cheie, care va permite circulația neîntreruptă pe întreaga Centură Sud a Capitalei.
Conexiune completă: de la Craiova la Constanța fără întrerupere
Odată deschise aceste două secțiuni, șoferii vor putea circula de la Craiova până la Constanța exclusiv pe drum expres (DEx12), autostradă (A1 și A2) și Autostrada de Centură A0, într-un traseu coerent și modern.
Este o premieră pentru infrastructura rutieră din România, care ar fi trebuit să devină realitate, conform declarațiilor oficiale, încă din 2023. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sorin Grindeanu, anunța în mai 2022 că această conexiune ar urma să fie gata la final de 2023, termen ulterior amânat pentru mai 2024. Realitatea arată însă o întârziere de aproape un an și jumătate, într-un context în care termenele rămân adesea optimiste, iar implementarea concretă suferă întârzieri constante.
O legătură rutieră esențială pentru economia sudului
Finalizarea acestei conexiuni este importantă nu doar pentru traficul de pasageri, ci și pentru cel de marfă. Se creează astfel o legătură rapidă și sigură între sud-vestul țării și Portul Constanța, facilitând transportul între zonele industriale ale Olteniei și infrastructura logistică de la Marea Neagră.
În pofida întârzierilor și a provocărilor din teren, România face astfel un pas important spre o rețea rutieră de mare viteză coerentă, iar luna iunie 2025 se anunță ca un moment de referință pentru sudul țării.