Ce inseamna Schengen . Foarte bine pentru Romania , nu foarte bine pentru Calafat !
Pentru Romania lucrurile arata bine . Aderarea României la spaţiul Schengen accelerează creşterea economică şi balansează deficitul comercial. Creşterea exporturilor ţării şi a competitivităţii exportatorilor ar fi principalele avantaje ale intrării în Spaţiul Schengen, sunt de părere jucătorii din piaţă şi economiştii consultaţi de ZF.
În consecinţă, majorarea exporturilor aduce atât creştere economică, cât şi diminuarea deficitului comercial la bunuri, cea mai mare vulnerabilitate a economiei româneşti din acest moment.
„Aderarea la Spaţiul Schengen înseamnă în primul rând un timp mai redus pentru livrarea mărfurilor, deci o diminuare considerabilă a timpului pentru exporturi. Companiile exportatoare îşi vor reduce cheltuielile de transport şi vor deveni mai competitivi pe piaţa externă. Este de aşteptat ca exporturile să crească uşor, ceea ce va conduce şi la diminuarea deficitului comercial şi a celui de cont curent“, spune pentru ZF Florin Andrei, analist financiar şi fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor.
Transportatorii, care cer de ani buni ca guvernele să accelereze intrarea în spaţiul Schengen, spun că le-ar creşte competitivitatea externă, pentru că blocajele din vămile româneşti spre Ungaria şi Bulgaria înseamnă pierderi între 800 şi 1.000 de euro pe zi pentru fiecare camion blocat.
„Şoferii de camioane au stat chiar şi 72 de ore la punctele Calafat-Vidin şi Giurgiu -Ruse (puncte de trecere cu Bulgaria), iar la graniţa cu Ungaria stau între 12 şi 24 de ore. Şoferii sunt plătiţi pentru orele astea, problema este că li se termină timpul de lucru şi trebuie să găsească o parcare în care să se oprească. Logistic este foarte greu de gestionat această situaţie. Fiecare zi în care avem un camion blocat în vamă ne costă între 800 şi 1.000 de euro. Aşteptăm de multă vreme aderarea la Schengen, blocajele la vamă s-au accentuat, mai ales vara aceasta“, a spus pentru ZF Mircea Vlah, directorul general al Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori de marfă de pe piaţă, controlat de fondul de investiţii Bancroft.
Timpul de aşteptare la graniţa României cu Ungaria, poarta către Vest, este şi de peste 10 ore pentru TIR-uri în zilele aglomerate. Este o excepţie când nu sunt blocaje generate de controlul mărfurilor. În sens invers, se controlează doar buletinul şoferilor.
Pentru Calafat lucrurile arata si bine si rau .
In primul rand scapam de coloana de tiruri , cu tot disconfortul si poluarea pe care le creau . Din punct de vedere economic insa Calafatul va avea de pierdut . In primul rand , angajatii politiei de frontiera si o parte dintre cei ai vamii nu vor mai avea locuri de munca la Calafat . Unii vor fi redistribuiti , altii isi vor gasi locuri de munca in cadrul politiei nationale in alte localitati iar altii care nu vor identifica asemenea variante , vor pleca acasa . In orice caz , cel putin cateva zeci de salarii nu vor mai fi cheltuite in proportia in care sunt cheltuite acum in Calafat .Probabil vom vedea iarasi restaurantele din Vidin pline de calafeteni . Parcarile din jurul orasului vor fi mai goale ca pana acum iar cifra de afaceri a acestora vor scadea vertiginos . Putinii turisti care se cazau in oras in drumul spre Grecia sau Bulgaria , din cauza aglomeratiei . Scaderi ale personalului se vor observa si la institutii adiancente de genul ANAF sau al cantarului .
Din punct de vedere economic orasul va avea de pierdut si este doar primul pas . Am mai spus ca modificarile economice care deriva din aderarea la Schengen vor lovi ca o unda de soc Calafatul pentru ca pierderea unor locuri de munca , inseamna si reducerea veniturilor la bugetul local in mod direct , prin cota din impozitul pe venit , si inidrect , prin scaderea cotei din TVA . Din pacte intr-o perioada de mari schimbari economice pozitive , noi alergam in sensul opus doar pentru ca la Calafat suntem condusi de analfabeti functionali economici .