Bloomberg scrie despre „rețeaua secretă de pe Facebook care țintește alegătorii români”. Campanie pro-Georgescu și anti-Lasconi

O rețea de pagini de Facebook a postat peste 4.100 de reclame politice care o atacau pe candidata pro-UE la președinție a României, Elena Lasconi, și promovau personalități de extremă-dreapta, printre care și Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor din țară, se arată într-un raport citat de Bloomberg.

Bloomberg scrie despre „rețeaua secretă de pe Facebook care țintește alegătorii români”. Campanie pro-Georgescu și anti-Lasconi

Campania s-a desfășurat pe 25 de pagini Facebook aparent separate pentru entități ale căror site-uri web partajează infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influența alegerile, potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First.

Nu este clar cine s-a aflat în spatele rețelei, care a stimulat postările politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli publicitare de până la 264.909 de euro, potrivit raportului. Victoria șocantă a pro-rusului Georgescu în alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, acum anulate, a pus rolul companiilor de social media sub un control intens, subliniază Bloomberg. Autoritățile române s-au concentrat pe aplicația TikTok a companiei ByteDance Ltd., acuzând platforma că oferă „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului extremist puțin cunoscut anterior. Dar raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai larg de a influența rezultatul alegerilor. „Î

n timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformarii în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, au scris autorii raportului. Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, președintele afacerilor globale, săptămâna trecută. „

Nu vedem nicio dovadă de incidente majore pe platformele noastre din România”, a spus el jurnaliştilor, adăugând că compania a fost în contact „aproape zilnic” cu autorităţile române, potrivit Euronews. Călin Georgescu, prezentat ca un „președinte patriot” Reclamele descrise în raport îl înfățișează pe Georgescu, care nu a declarat niciun fel de finanțare de campanie autorităților, ca pe un „președinte patriot” care apără națiunea de regimul politic. Liderul Uniunii Salvați România, Elena Lasconi, a fost caracterizat drept un „diavol” și o marionetă pentru Occident, în timp ce actualul președinte Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator” pentru sprijinul său pentru Lasconi. Unele dintre reclame și-au exprimat și sprijinul pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Uniunea Românilor.

Cercetătorii au identificat campania folosind Meta’s Ad Library, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre agenții de publicitate care folosesc platformele de social media ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de circa 199 de milioane de ori din august, au calculat cercetătorii. Profilurile agenților de publicitate înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați mai ales în România și se prezentau ca site-uri de știri sau de divertisment. Dar site-urile nu aveau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP partajate, design web identic și configurații comune de e-mail și tehnologie publicitară, indicând o structură de management centralizată, potrivit raportului. Meta a spus recent că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență sub acoperire în întreaga lume în acest an și că Rusia este sursa numărul unu a unei astfel de activități.

Sursa https://www.digi24.ro/alegeri-prezidentiale-2024/bloomberg-scrie-despre-reteaua-secreta-de-pe-facebook-care-tinteste-alegatorii-romani-campanie-pro-georgescu-si-anti-lasconi-3038943