În Craiova se produc câteva branduri renumite la nivel naţional sau internaţional, care au crescut în ultimii ani. Companiile respective sunt deţinute de oameni de afaceri locali şi au fost dezvoltate preponderent cu capital românesc. Îngheţată, locomotive, trenuri private, tâmplărie PVC, utilaje de tonaj mare, trotinete electrice sunt produsele locale care se bucură de un real succes pe piaţa din România şi din Europa.

Într-o economie locală nu foarte dezvoltată, câteva branduri locale dezvoltate majoritar cu capital românesc au prins contur pe piaţa naţională, iar unele dintre ele sunt recunoscute chiar la nivel internaţional. GdS a realizat un Top 5 branduri locale de succes, dezvoltate cu capital preponderent autohton. Deşi cel mai important brand care se produce la Craiova este autovehiulul Ford EcoSport, compania producătoare de autovehicule nu a fost introdusă în acest top şi am ales branduri care au cunoscut succesul, având la bază capitalul autohton investit de oamenii de afaceri din Dolj, care şi-au dezvoltat constant afacerile.

Produse pe care scrie „Fabricat în Craiova“ au ajuns de notorietate în ţară şi străinătate, iar companiile locale care produc aceste branduri şi-au dezvoltat afacerile în mod constant şi succesiv, rezistând de mai mulţi ani pe piaţă. Un singur brand prezent în acest Top 5 se fabrică de puţină vreme în Craiova, însă dezvoltarea acestuia este evidentă şi rapidă. Le vom detalia pe rând.

Îngheţata care a topit poftele consumatorilor şi a urcat profiturile Top Gel

Cine nu a auzit până acum de îngheţata Top Gel? Fondată în anul 1994, compania Top Gel Prod SRL, deţinută de antreprenorul Petre Popa, s-a dezvoltat de la un an la altul. Anual, pe poarta fabricii doljene ies peste 5.000 de tone de îngheţată, care se vinde în toată ţara printr-o reţea de dealeri naţionali. În 2017, cifra de afaceri a companiei a ajuns la peste 81 de milioane de lei şi la 475 de salariaţi. 2018 a fost un an propice vânzării de îngheţată, astfel că businessul companiei locale a crescut. „Anul 2018 se încheie foarte bine comparativ cu anul trecut. Avem o creştere a profitabilităţii cu 30% faţă de anul 2017. Vremea a fost mai caldă anul acesta şi de aceea am avut o creştere a vânzărilor, dar şi datorită eficientizării activităţii. Avem o afacere dependentă de vreme“, a precizat Petre Popa, contactat de GdS.

„Pentru 2019 ne propunem să eficientizăm şi mai bine activitatea, din punct de vedere al personalului, pentru că este cunoscut faptul că avem cu toţii probleme cu personalul. Din cauza migraţiei, nu găsim personalul potrivit. Noi suntem norocoşi oarecum, pentru că nu avem nevoie de oameni specializaţi, ci îi pregătim la locul de muncă, însă în alte domenii de activitate există o criză de personal. Prin eficientizarea activităţii noastre, am redus personalul din fabrică. Dacă în urmă cu patru-cinci ani aveam un număr mediu de 500 de salariaţi, acum avem un număr mediu de aproximativ 400 de persoane“, a mai spus Petre Popa.

Producţia de îngheţată a rămas businessul de bază al Top Gel Prod, care generează cea mai mare parte a cifrei de afaceri şi a profitului, chiar dacă în ultimii ani compania şi-a diversificat activitatea intrând pe piaţa de patiserie şi dulciuri. Compania cu capital integral românesc produce peste 100 de sortimente de îngheţată.

Primul tren privat de călători, Hyperion, a fost produs la Craiova, de către compania Softronic

Tren privat şi locomotive Softronic, repere la nivel naţional şi internaţional

Primul tren privat de călători care circulă pe căile ferate din România, Hyperion, a fost fabricat la Craiova, de către compania locală Softronic. Dotat cu instalaţii de aer condiţionat, cu wifi, cu prize disponibile pentru telefoane sau laptopuri şi echipat cu containere speciale pentru colectarea selectivă a deşeurilor, trenul Hyperion 1 a câştigat încrederea călătorilor, de când rulează pe căile ferate.

Softronic a apărut în 1991, prin asocierea a patru persoane: Ionel Ghiţă, Ion Gârniţă, Oana Miulescu şi Augustin Popescu. Anul acesta, numărul asociaţilor a crescut la cinci, la grupul de investitori locali adăugându-se Cătălin Iosub. Din grupul de firme Softronic face parte şi Softrans, operatorul care se ocupă de trenurile private care circulă în România şi sunt produse la Craiova. La ora actuală, compania are în portofoliu de producţie două rame de tren moderne care circulă pe căile ferate din România şi se produce cel de-al treilea tren Hyperion. „În primul semestru din anul 2019, probabil prin luna aprilie, sperăm să livrăm cea de-a treia ramă produsă la Craiova“, a precizat unul dintre reprezentanţii companiei, Radu Zlatian.

La ora actuală, Softronic mai produce şi locomotive pentru companii din ţară şi străinătate. „Colaborăm cu Green Cargo din Suedia, pentru care am livrat deja două locomotive şi urmează să mai producem încă şase locomotive. Pentru CER Ungaria livrăm luna viitoare o locomotivă, iar pentru RP Rail România trebuie să producem, în total, cinci locomotive, dintre care am livrat deja două“, a explicat Radu Zlatian.

 

Q-Fort, brandul internaţional dezvoltat la Craiova de compania Casa Noastră

Casa Noastră SA este unul dintre cei mai importanți fabricanți de tâmplărie PVC din Europa Centrală și de Est. În fabrica situată lângă Craiova, la Pieleşti se produc ferestre, uși culisante și uși de intrare, rulouri și accesorii diverse, produse ce sunt fabricate sub brandul Q-Fort, ce a căpătat notorietate la nivel internaţional. Produsele realizate în Dolj sunt livrate în mai multe ţări, cum ar fi Italia, Franța, Germania, Austria, Belgia, România și din alte țări europene. În ultimii ani, compania s-a dezvoltat pe piaţa din Italia şi Franţa.

Producătorul local de ferestre şi uşi termoizolante, Casa Noastră, este o afacere locală cu capital 100% românesc, deţinută de Ştefan Cherciu şi Cosmin Ionescu. Compania locală a fost înfiinţată în 1995 şi totalizează o reţea de peste 58 de magazine în 44 de orașe din ţară și cu peste de 1.000 de dealeri la nivel european, conform datelor de pe site-ul companiei. Potrivit datelor din bilanţul contabil pe 2017, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor, Casa Noastră a avut anul trecut o cifră de afaceri de 274 de milioane de lei şi un număr mediu de salariaţi de 1.174 de persoane.

Popeci Utilaj Greu pătrunde şi pe piaţa din Dubai

În anul 2002, fosta Întreprindere de Utilaj Greu (IUG) din Craiova devenea Popeci Utilaj Greu, companie cu capital integral românesc care este deţinută de omul de afaceri Constantin Popeci. Compania locală produce utilaje de dimensiuni foarte mari şi diverse alte piese industriale de tonaj mare pentru „coloşi“ industriali, cum ar fi Siemens, Caterpillar, General Electric, ABB şi pentru alte companii importante din industria mondială. „Noi, astăzi, suntem consideraţi cea mai mare unitate de montaj şi prelucrare din Europa (pentru piesele de tonaj mare – n.r.). Chiar şi cel mai mare avion Airbus A 380, adică jumătate din el se face cu ajutorul unui utilaj livrat de noi. Avem poze trimise de la Touluse şi se vede că se lucrează pe el. Acel utilaj a cântărit 1.600 de tone. Câţi ştiu acum că am lucrat şi pentru Airbus A 350 care se modernizează, iar turbinele le facem noi“, a povestit recent Constantin Popeci, la o conferinţă organizată de Fundaţia Gazeta de Sud. Luna trecută, Popeci Utilaj Greu a semnat un contract cu o companie care lucrează în Dubai. „Am semnat contractul pentru modernizarea celui mai mare port din lume, care este în Dubai. Nu suntem noi proiectantul, ci este Mannesmann Hamova, o firmă din Germania. Care este scopul contractului? Aţi văzut în port că se descarcă acele containere şi se pun unul peste altul, din cauza lipsei spaţiului. Dacă îl vrei pe cel de jos, atunci vine o macara, le mută pe cele de deasupra până ajunge la cel de jos. Noi facem dispozitivul care ia containerul din vapor, îl transportă cu un lift şi îl bagă într-un raft. Rafturile le fac cei din Dubai, pentru că era dificil să le transportăm noi din România, dar noi facem utilajele care vor lucra acolo şi vor ridica fiecare container care are 55 de tone. Noi am lucrat până acum şi am ridicat până la 20 de tone de rulouri de tablă de oţel“, a spus Constantin Popeci în luna octombrie, la o zi după semnarea contractului din Dubai.

Businessul lui Popeci s-a dezvoltat cu fonduri europene, compania Popeci Utilaj Greu accesând şase proiecte de anvergură cu fonduri nerambursabile, a căror valoare totală a ajuns la aproaximativ 16 milioane de euro.

Trotinetele electrice E-TWOW se produc şi în Craiova

Trotinetele electrice E-TWOW se vând în toată Europa

În urmă cu câţiva ani, inginerul craiovean Sorin Sârbu inventa o trotinetă electrică, împreună cu o echipă de cercetători din Europa. De circa trei ani, trotineta electrică E-TWOW se produce şi la Craiova, după ce aceasta fusese fabricată iniţial doar în China. Fabrica de la Craiova în care se produc trotinetele electrice a fost construită cu fonduri europene, pe o platformă industrială din apropierea Parcului Industrial Craiova. Firma E-TWOW Smart Mobility SA din Craiova este reprezentanta în România a brandului, precum şi centrul de logistică şi service. Compania informează că toate patentele sunt româneşti, şi că, „în momentul de faţă, E-TWOW este un brand internaţional care vinde în 49 de ţări“. Firma este înfiinţată cu capital integral românesc.

Conceptul E-TWOW s-a dezvoltat rapid pe piața vehiculelor electrice de transport urban, în special prin trotinetele electrice fabricate la Craiova. E-TWOW a lansat recent cel mai puternic Booster construit vreodată, o nouă trotinetă electrică, ce încorporează tehnologii de ultima generație, după cinci ani de inovație ai companiei pe piața vehiculelor electrice de transport urban. Trotineta electrică E-TWOW produsă la Craiova a fost premiată cu medalia de aur la Salonul Internaţional de Invenţii de la Geneva, pentru design şi inovativitate. Piaţa de desfacere a companiei este în toată Europa.

Facebook Comments