România are cea mai ieftină benzină din UE, după scăderea accizelor de la 1 ianuarie

0
763

Pe baza estimărilor ce pot fi făcute acum, România are, de la începutul anului, cel mai mic preț la benzină din Europa, și al treilea cel mai mic la motorină, dar extrem de apropiat de primele două, după scăderea accizei la carburanți.

ECONOMICA.net Începând cu 1 ianuarie, accizele la carburanți au scăzut, iar prețurile au coborât, în stațiile marilor lanțuri de distribuție a carburanților, cu 32 de bani pe litru, exact efectul matematic al aplicării noilor accize decise de Ministerul Finanțelor pentru 2020. În euro, aplicând un curs de 4,78 lei pentru un euro, am avea așadar o scădere a prețurilor, atât la benzină cât și la motorină, de circa 6,7 eurocenți pe litru. Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a prețiurilor carburanților din UE, administrat de Comisia Europeană are ultimele statistici cu prețurile de pe continent valabile la data de 16 decembrie 2019. Dar, chiar și așa, în lipsa unor reglementări fiscale din țările cu cele mai mici prețuri, similare cu cele de la noi, se poate spune, pe baza estimărilor de acum, că România are cele mai mici prețuri din UE la benzină și printre cele mai mici prețuri la motorină. Iată cifrele: În data de 16 decembrie, prețul mediu din România era, pentru benzină, de 1,145 euro pe litru, mai mare doar decât cel din Bulgaria, de 1,106 euro. După ieftinirea de la 1 ianuarie, în România se va înregistra așadar un preț mediu de 1,078 euro/litru, deci prețul va fi sub cel din Bulgaria (nu au existat știri legate de vreo potențială scădere a taxării la sud de Dunăre), și, implicit, cel mai mic din Uniunea Europeană. La același moment, 16 decembrie, statistica europeană arăta un preț mediu al motorinei în România de 1,179 euro pe litru, mai mare doar decât cel din Bulgaria, Lituania și Luxemburg. Dacă la acest preț aplicăm reducerea de la 1 ianuarie, obținem, pentru România, un preț mediu de 1,112 euro pe litru. Preț la care acest carburant este mai mic decât cel dn țara baltică și mai mare doar la a treia zecimală decât cel din Bulgaria și Luxemburg.

O ieftinire cu cântec Pe 30 decembrie, președintele României promulga legea, inițiată de PNL, prin care accizele la carburanți scădeau până la 1,656 lei/litru în cazul benzinei și de 1,518 lei pe litru, în cazul motorinei. Accizele noi, aprobate de Parlament, erau ușor sub nivelul minim al accizei din UE (obligatoriu) dar Iohannis a declarat că va promulga totuși legea, urmând ca Guvernul să facă ulterior această corecție, dacă se va dovedi necesar, pentru a nu intra în conflict cu Bruxelles-ul. Însă, o zi mai tărziu, Ministerul Finanțelor publica pe site-ul propriu tabelul cu noile accize pentru 2020, cee ace ar fi trebuit să facă încă de la 20 octombrie (termenul limită). Accizele au crescut față de cele stipulate în lege: 1,77 lei/ litru pentru benzină și de 1,62 de lei/ litru pentru motorină, dar au rămas totuși mai mici decât cele care erau în vigoare la data de 31 decembrie 2019. Astfel că prețurile au coborât cu 32 de bani pe litru, în condițiile în care companiile petroliere au aplicat aceste niveluri, publicate de Finanțe pe site, și nu pe cele din lege, caz în care reducerea ar fi fost de circa 45 de bani pe litru. De ce au procedat cei de la Finanțe așa? Iată ce a scris ministrul de resort, Florin Cîțu, pe pagina sa de facebook: “Dupa ce legea care elimina supraacciza a fost promulgată, MFP a recalculat nivelul accizei care să țină cont de legea promulgată și de articolele 342 și 442 din codul fiscal. Cele două articole actualizează acciza în funcție de indicele de creștere a preturilor de consum publicat de INS”.

economica.net