Prima fabrică de combustibili ecologici se construiește la Podari, lângă Craiova

0
236

Paiele și resturile agricole sunt materiile prime pentru prima fabrică de biocombustibil, din România, care se va deschide curând la Podari, județul Dolj. Tehnologia inovativă pentru care cercetătorii din Bavaria au lucrat zece ani este adusă în România de compania Clariant. Este vorba despre o tehnologie de ultimă generație numită Sunliquid și care transformă reziduurile agricole în bioetanol prin fermentație, fără a fi folosite produse chimice în acest proces.

Circa 250.000 de tone de paie și resturi de porumb vor fi achiziționate de compania Clariant de la fermierii din zonă. De altfel, atât potențialul agricol mare al zonei, cât și infrastructura au contat în alegerea locului unde va fi amplasată fabrica de la Podari. Compania a demarat deja negocieri cu fermierii din zonă pentru achiziționarea reziduurilor agricole care în multe cazuri ajung să fie arse pe câmp producând poluare și generând cantități mari de dioxid de carbon.

Clariant a lansat tehnologia sunliquid® în 2006, când a dezvoltat microorganisme foarte specializate şi enzime în laborator, iar din 2009 are un laborator la Centrul de Cercetare Biotech din Munchen, unde se efectuează teste complexe pentru optimizarea procesului de transformare a diferitelor materii prime. În 2012, Clariant a inaugurat o fabrică precomercială Sunliquid în Straubing (Germania), unde a fost validat întregul proces la scară industrială. Potrivit reprezentanţilor companiei, etanolul celulozic are un impact neutru din punct de vedere al carbonului emis, fiind fabricat din reziduuri agricole, precum paiele de grâu şi resturile de porumb, care sunt furnizate de agricultori.

Investiția de la Podari se ridică la peste 100 de milioane de euro. Nu mai puțin de 400 de locuri de muncă vor fi create odată cu deschiderea fabricii Clariant de la Podari, care va fi clădită în zona în care a existat cândva o fabrică de zahăr.

Nu mai este o noutate faptul că transporturile rutiere reprezintă unul dintre cei mai mari poluatori atmosferici la nivel mondial. Orașele pot să contribuie la îmbunătățirea calității aerului prin ecologizarea transporturilor, una dintre cele mai reziliente surse de poluare urbană datorată dependenței de combustibilul convențional.

Bioetanolul este cel mai important biocombustibil folosit la scară mondială pentru a reduce poluarea produsă de carburanții fosili. Combustibilul clasic e folosit în combinație cu biocombustibilii pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, unul dintre principalii factori care duc la încălzirea atmosferei.
Clariant prevede ca din cele 250.000 de tone de paie și reziduuri agricole românești să producă o cantitate de 50.000 de tone de biocombustibili.
Începând cu 1 ianuarie 2019, furnizorii de carburanţi pot introduce pe piaţă numai benzină cu un conţinut de biocarburanţi de minimum 8% în volum, față de 4,5% anterior, iar în cazul motorinei de minimum 6.5%.

Această obligație este impusă de directivele Uniunii Europene și face parte din politica Uniunii, de a susține utilizarea energiei din surse regenerabile în toate tipurile de transporturi, contribuţia adusă de biocarburanţii din reziduuri celulozice de origine nealimentară fiind considerată a fi dublă faţă de cea adusă de alţi biocarburanţi. gds.ro