Oltenia, condamnată de PNL la izolare, sărăcie și subdezvoltare

0
518
  • „Documentul strategic“ prin care Guvernul Orban vrea să decidă destinația banilor
    alocați de Uniunea Europeană pentru relansarea economică în contextul pandemiei
    este o sfidare la adresa celor peste 2 milioane de locuitori ai Olteniei. Regiunea se
    vede scoasă de pe harta marilor investiții și, practic, ruptă de restul țării. Planul
    Național de Redresare și Reziliență este vehement contestat de către reprezentanții
    PSD, care anunță că vor face toate demersurile pentru a bloca nedreptatea.
    România beneficiază de 30,44 miliarde de euro prin Mecanismul de Redresare și
    Reziliență, gândit de Comisia Europeană pentru a sprijini statele membre, afectate de
    criza provocată de pandemie. Cum vor fi utilizate aceste fonduri – cele mai consistente
    de care dispune țara noastră prin viitorul buget al UE – se decide prin Planul Național
    de Redresare și Reziliență (PNRR), conceput de Guvernul Orban și prezentat drept
    strategia care salvează România. În mod revoltător, documentul aduce cu sine
    condamnarea unei întregi regiuni, Oltenia, la sărăcie, izolare și subdezvoltare.
    Ce concluzii desprindem când analizăm conținutul documentului? Pentru PNL,
    Oltenia nu e parte din România, regiunea noastră fiind eliminată de pe listele cu
    marile proiecte de infrastructură propuse pentru finanțare europeană. Guvernul care
    clamează «dezvoltarea regiunilor în mod echilibrat» trimite miliarde de euro către
    regiunile de Vest și Nord-Vest, iar către Oltenia – zero. Sunt președinte de consiliu
    județean, iar până acum am fost și vicepreședinte al CJ Dolj și pot să vă spun că nu a
    existat niciun fel de consultare cu administrațiile județene. Și la noi, în Dolj, există
    necesități și aș fi dorit să regăsesc, prinse pentru finanțare în PNRR, obiective precum
    reabilitarea căii ferate între Craiova și Calafat, un drum expres între cele două
    municipii sau o autostradă ori un drum expres până la Lugoj, să ne conectăm cu
    partea de vest a țării“, a declarat președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin
    Vasile.
    Oltenia, ZERO importanță pentru Guvernul Orban
    În PNRR, domeniul de intervenție cel mai generos din punct de vedere financiar și cel
    care ar trebui să joace un rol major în relansarea economiei naționale este „Transport
    durabil“, cu 9,27 miliarde de euro. Aici sunt cuprinse toate propunerile de mari
    proiecte în sfera infrastructurii de transport. Județe privilegiate, precum Clujul, bifează
    fiecare dintre rubricile de la acest capitol: autostradă, mai multe drumuri expres, linie
    de cale ferată și chiar metrou. De partea cealaltă, Oltenia, cu cele 5 județe ale sale,
    figurează cu o singură poziție între cele aproape 40 de investiții: un drum expres lung
    de 4 kilometri.
    În momentul în care am văzut acest document, ne-am sufocat de indignare, pentru că
    este inadmisibil: ceea ce ar fi trebuit să însemne reducerea decalajelor între regiuni
    este, de fapt, scoaterea Olteniei de pe hartă! Să vedem câteva exemple concrete, ca să
    înțelegem cu toții ce viziune are actuala guvernare despre dezvoltarea regiunii
    noastre, comparativ cu celelalte. Pentru Transilvania, Moldova și Muntenia, sunt
    prevăzuți 662 de kilometri de autostradă; pentru Oltenia, zero kilometri. Cale ferată,
    doar pentru regiunile Vest și Nord-Vest – 318 kilometri, reprezentând 3,71 miliarde de
  • euro; pentru Oltenia – zero. Drumuri expres: restul țării – 631,9 kilometri, adică 2,3
    miliarde de euro; Oltenia – 4,3 kilometri, adică 0,022 miliarde de euro“, a precizat Lia
    Olguța Vasilescu, primarul municipiului Craiova și președintele organizației PSD
    Craiova.
    Politica PNL duce la adâncirea decalajelor
    Discrepanțele uriașe de la acest capitol indică intenția unor alocări discreționare, în
    totală opoziție cu principiul european care promovează reducerea decalajelor în
    dezvoltarea diferitelor regiuni. Dimpotrivă, prin PNRR, Guvernul Orban împinge cele
    mai consistente fonduri tocmai către zonele date drept exemplu în dezvoltare.
    Analizând acest document, sunt sigur că nu se dorește dezvoltarea Olteniei. În
    sprijinul acestei afirmații, avem și un studiu de caz. Comuna Jucu, din județul Cluj-
    Napoca, are o populație de 4.745 de locuitori, iar prin PNRR este prinsă cu două
    drumuri expres, cu o lungime de 37 de kilometri și cu o valoare de 273 de milioane de
    euro. Oltenia, care are în componență 5 județe și o populație de peste 2,1 milioane de
    locuitori, are prevăzut, în documentul PNL, un drum expres de 4 kilometri, cu o
    valoare de 22 de milioane de euro. Dacă facem o comparație, vedem că pentru
    comuna Jucu se alocă peste 57.000 de euro per locuitor, iar în Oltenia sunt 10 euro
    per locuitor“, a spus Cosmin Vasile, președintele CJ Dolj.
    „Clujul primește un miliard de euro doar pentru metrou, în condițiile în care în
    această țară sunt 41 de județe și municipiul București și se alocă pentru toată
    România 30,44 miliarde de euro. Este inadmisibil!
    Ni se tot dădea exemplu despre cât de dezvoltat este Clujul și cum se va dezvolta el în
    continuare. Desigur, nu avem o problemă cu modul în care se dezvoltă Clujul cu bani
    din bugetul local sau din fondurile europene care sunt puse la dispoziție pentru toată
    țara, conform principiului «primul venit, primul servit». Acolo ne batem toți. În ciclul
    financiar precedent, Craiova a fost pe primul loc, iar județul Dolj printre primele în
    România în ceea ce privește absorbția fondurilor europene. Aici discutăm însă despre
    viziunea de la nivel guvernamental pentru dezvoltarea țării, așadar despre banii pe
    care îi alocă Guvernul prin PNRR pentru toate regiunile.
    Pe bani europeni, pe banii statului, cărați de fiecare dată în județul Cluj, oricine ar fi
    știut să se dezvolte. Dar ce facem acum? Adâncim în continuare toate aceste
    dezechilibre care există între regiunile de dezvoltare?“, a subliniat, la rândul său,
    primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu.
    „Acum cred că înțeleg toți oltenii că, dacă PSD nu ar fi deblocat proiectul drumului
    expres Craiova – Pitești în 2017, cu tot ce a însemnat el – contestații și procese în
    instanță, luni de așteptare la licitații – și nu l-ar fi dus în punctul în care să nu mai poată
    fi oprit de niciun guvern, cu asta rămâneam: 4 kilometri de drum expres, zero kilometri
    de autostradă, zero kilometri de cale ferată” a mai precizat Lia Olguța Vasilescu,
    Președintele PSD Craiova.
    „Păcatul“ Doljului: exponenți slabi în Guvern
    Președintele PSD Craiova a completat că social-democrații vor face toate demersurile
    necesare, inclusiv la nivelul Parlamentului României și la Bruxelles, pentru a stopa
  • adoptarea PNRR în actuala formă, total injustă. „Am văzut că la PNL se candidează
    sub sloganul «Dezvoltăm Doljul», «Dezvoltăm Oltenia». Cum dezvoltă ei această
    regiune care este scoasă în afara hărții României, o regiune pe care pur și simplu o
    condamnă la sărăcie? Trebuie să oprim acest «document strategic», pentru că, dacă
    rămâne în actuala formă, decalajele între noi și celelalte regiuni se vor adânci și mai
    mult și nimeni dintre noi nu-și dorește acest lucru. De la Guvern, în schimb, este foarte
    clar că asta se vrea și că au politicieni foarte slabi de la PNL în această zonă
    geografică. Oamenii aceștia au, totuși, 2 miniștri în Guvernul României. Chiar nu a
    observat niciunul că zona aceasta nu primește nimic, n-a protestat niciunul dintre ei?“,
    a declarat Lia Olguța Vasilescu.
    Educația națională, la preț de metrou
    Imaginea pe care o lasă PNRR este că Guvernul Orban a sacrificat domenii majore
    doar pentru a redirecționa masiv fonduri către regiuni favorizate și a finanța promisiuni
    din campania electorală. Exemplul cel mai bun îl oferă sănătatea și educația, 2 sectoare
    pe care tocmai Executivul le descrie în PNRR ca fiind suprasolicitate în contextul
    crizei pandemice.
    Știți cât se alocă pentru sănătatea tuturor românilor prin acest mecanism? 1,85
    miliarde de euro, adică atât cât reprezintă modernizarea căii ferate Cluj-Napoca –
    Episcopia Bihor. Știți cât se alocă pentru toată educația din România, deci pentru cei
    5 milioane de copii? Suma de 1,05 miliarde de euro, cam cât se alocă și pentru
    metroul de la Cluj“, a declarat Lia Olguța Vasilescu.
    Comandat de Partidul Social Democrat – Organizația Județeană DOLJ
    – Executat de STORMFORGE SRL – portal/ziar: ziaruldecalafat.ro
    – CUI Mandatar Financiar: 11200020