Home / Local / DE CE ARE DREPTATE CONSILIUL LOCAL IN DISPUTA CU PRIMARIA

DE CE ARE DREPTATE CONSILIUL LOCAL IN DISPUTA CU PRIMARIA

Asa cum ati vazut in ultimele luni , intre consiliul local si primarie au aparut mai multe dispute care in cea mai mare parte au fost transate in favoarea consiliului care si-a sustinut argumentat punctele de vedere si a beneficiat si de o sustinere populara importanta .

Vom incerca sa depersonalizam cele doua institutii deoarece in ultima vreme marea majoritate a consilierilor locali indiferent de optiunile politice au sustinut puncte de vedere comune trecand peste barierele ideologic- politice si de grup .

Pentru a identifica corect atributiunile trebuie sa spunem ca primaria reprezeinta executivul in timp ce Consiliul Local reprezinta legislativul . In termeni plastici primaria trebuie sa execute hotararile consiliului local iar intregul aparat al primariei se afla in subordinea consiliului local .

Consiliul Local voteaza bugetul , organigrama iar in proportie de 99% un consiliu local hotaraste atat soarta orasului cat si a angajatilor primariei . Din fericire in ultimele luni se pare ca avem un consiliu local activ cu implicarea consilierilor din toate partidele politice ,

Votul consiliului a blocat cateva proiecte periculoase iar evenimentele ulterioare au dovedit ca au avut dreptate . In cazul cedarii utilajelor in patrimoniul societatii s-a dovedit ca daca acestea ar fi fost cedate costurile de intretinere ale acestora ar fi dus atat la falimentul societatii cat si pierderea utilajelor la masa credala ce ar fi urmat procedurii de faliment . Ca societatea este subfinantata este in continuare subfinantata este o alta discutie pe care o vom dezvolta mai tarziu . O alta situatie este cea a islazul unde s-a dovedit ca punctul de vedere al consiliului a fost sustinut chiar de ministerul de resort . In privinta imprumutului nu mai avem ce vorbi pentru ca acolo s-a dovedit fara echivoc ca acesta nu era aprobat nici macar de departamentul de resort din cadrul primariei .

Acum au aparut alte discutii .

De ce cer membrii consiliului , primariei sa nu abuzeze de sedinte extraordinare . Nu este vorba de comoditate , pentru ca pentru consilierii mai ales ai opozitiei fiecare sedinta este o gura de oxigen cand pot ataca pe cei de la putere . Motivul este insa altul , la sedintele extraordinare timpul de studiere a materialelor este mai scurt ( 3 in loc de 5 zile ) , nu se mai discuta in comisii si nici nu se mai cere punctul de vedere al acestora , in consecinta si timpul de dezbatere in opinia publica este mai scurt , Sedintele extraordinare ar trebui sa respecte caracterul extraordinar si sa se refere la situatii reale de urgenta nu la probleme administrative curente . Daca ar exista rea vointa toate acestea ar fi fost contestate si in mare parte ar fi fost declarate nelegale . Pentru publicul larg cea mai buna exprimare este ca sedintele extraordinare se aseamana foarte mult cu ordonantele de urgenta care astfel evita dezbaterile publice si parlamentare . Cand ajungi sa devina obisnuinta sa ai 2-3 sedinte extraordinare pe luna devine extrem de straniu in conditiile in care nici macar la consiliul judetean nu exista o asemenea valansa de sedinte si presupunem ca organismul de legiferare al judetului are probabil probleme mai multe si mai importante decat comunitatea noastra .

Situatia salarizarii . Este foarte important de stiut ca bugetul de salarii a crescut pe nesimtite de vreo trei ori fata de cat era in 2016 . Desi cresterile au fost fabuloase in unele cazuri , adminstratia a continuat sa umple schema de personal desi promisese consiliului ca angajarile vor fi blocate . Faptul ca aceste angajari au secat bugetul de investitii se poate vedea cu ochiul liber fara a fi nevoie de o analiza financiar contabila extrem de concisa . Impactul salariilor la nivelul bugetului anului viitor va fi de peste 120 milierde lei . Daca consilierii ar fi fost extrem de implicati si la momentul votarii bugetului si organigramei nu am fi ajuns aici . Unii dintre ei sustin ca au fost indusi in eroare . Salariile mari priveaza bugetul de investitii . Investitiile inseamna dezvoltare in infrastructura , invatamant , sanatate , cultura , sport etc care la randul lor aduc bani la buget . Trebuie inteles ca bugetul este constituit in principal din taxe si impozite locale precum si cote din TVA si impozit pe salarii .

Cu cat investitiile publice sau private vor fi mai mici cu atat aceste cote vor fi mai mici iar bugetul va fi la randul sau mai mic . Ipoteza ca aceste salarii se vor duce in consum la nivelul localitatii este din nou gresit . Intotdeauna cand nivelul salarial al unor perosane depaseste sensibil puterea economica a comunitatii , surplusul de venituri va crea un flux financiar catre alte zone care vor satisface pretentiile generate de noul nivel de trai ( cumparaturi din magazine din alte orase , vacante in strainatate , produse scumpe care nu se gasesc la Calafat , etc . )

Din pacate consilierii au sesizat ceva mult mai grav si anume faptul ca nu mai sunt resurse financiare pentru functionarea corecta a administratiei locale . Primaria doreste sa rostogoleasca niste cheltuieli de la finele anului catre perioada de acum in conditiile in care pentru sfarsitul anului exista deja cateva gauri importante la buget pentru care inca nu au fost gasite resurse . Dupa cum se stie cash flowul incasarilor la buget are numeroase sincope de asemenea pe finalul anului gnerate de sarbatorile de iarna . Primaria are inca nevoie de vreo 40 miliarde bani pentru cofinantari pe care o rectificare bugetara la nivel judetean le va acoperi doarpartial . Din pacate specialistii din primarie probabil nu au explicat inca foarte clar ca volatilitatea si fluxurile intre capitole bugetare nu este infinita asa cum ar putea crede un novice in ale administratiei . Problema salariilor nu este una de consjunctura ci una structurala care ne va afecta si in anii viitori , Impactul bugetar al salariilor va fi mai mare anul viitor deoarece personalul angajat in cursul acestui an de anul viitor va impacta integral aspura bugetului timp de 12 luni . Fiecare salariat genereaza la randul sau alte costuri care chiar daca nu sunt importante si astfel ca nu au fost cuantificate la un nivel de 200 de salariati inseamna foarte mult ( daca calculezi cheltuieli cu calculatoare noi , birotica , consumabile , energie electrica si in multesti cu 200 vei vedea impactul bugetar ) .

Solutiile sunt simple si nu exista retete miraculoase . Cresterea impozitelor sau a bazei de impozitare si reducerea salariilor sau a personalului .

Cresterea impozitelor nu se justifica pentru o comunitate asa saraca ca a noastra iar marire bazei de impozitare este teribil de greu de identificat si nu ar aduce venituri substantiale , ca sa nu mai vorbim de faptul ca ai avea o revolutie sociala daca ai mari impozitele pentru a mentile fondul de salarii al primariei . Este foarte greu sa convingi pe cineva ca un angajat de la primaria Calafat trebuie sa aiba salarii egale sau chiar mai mari in unele cazuri decat in multe institutii judetene . Impactul fondului de salarii la Calafat asupra bugetului local este de aproximativ 4 ori mai mare decat nivelul maxim al acestui capitol in institutiile publice din Uniunea Europeana .

Scaderea unitara cu un procent ar afecta nejustificat pe aceia care au venituri mici si de obicei care se afla in asa zisa zona “ de productie “ la DSUP , atelier , garaj . De asemenea reducerea unui drept salarial castigat este o actiune care se lasa cu repercursiuni de obicei favorabile salariatului in dreptul muncii din Romania . Solutia convenita din cate se pare de catre marea majoritate a consilierilor este o restructurare ampla care macar sa mentina a Calafatul pe linia de plutire din punct de vedere administrativ si sa asigure cofinantarea pentru eventualele proiecte europene care ar ajunge in stadiul de a fi implementate . Enormitatea ca membrii consiliului nu ar putea face asa ceva este doar o gluma buna . Doar consiliul hotaraste ce posturi raman si ce posturi se vor desfiinta . Orice consilier poate avea initiativa legislativa iar 6 consilieri pot convoca sedinta de consiliu . Restructurarea va elimina nu doar cheltuielile salarilale dar si costurile conexe generate de catre angajati . Nici macar infamul aspect electoral nu poate fi folosit ca argument deoarece se stie foarte clar ce optiuni au majoritatea nagajatilor primariei la viitorul scrutin local .

SOCIETATE VS ZILIERI

Desi in momentul infiintarii societatii executivul promitea ca va renuinta la zilieri si ca toate lucrarile publice din bugetul primariei vor fi executate de catre societate iata ca acest lucru nu s-a intamplat si s-a continuat sa se apele la zilieri . De ce sustin consilierii ca este mai bine sa se lucreze cu societatea decat cu zilierii ? In primul rand la societate oamenii vor avea contracte de munca si vor fi altfel protejati dar vor putea fi si trasi la raspundere pentru ce fac . Lucrarile publice cu zilieri nu numai ca nu sunt foarte legale dar nici nu aduc venituri suplimentare sub forma de TVA sau impozit din salarii . Ceea ce nu s-a inteles pana acum este ca aceasta societate este in subordinea consiliului iar implicarea executivului nu este normala ca sa spunem doar atat . Toate lucrarile , chiar si cele de gestionare a spatiului verde , vor fi realizate in baza unui contract si se va sti exact cine va fi tras la raspundere cand vor mai exista situatii cum sunt cele din acest an .

Este doar primul material prind situatiile si problemele comunitatii noastre si vom reveni in permanenta cu aceste analize care nu vor imbraca niciodata o tenta politica , Daca toti cei care le citesc nu le vor lua ca pe o critica ci doar ca pe niste sugestii menite sa rezolve anumite probleme administrative atunci va fi un castig pentru toata lumea .

Despre slasher

Check Also

Cetăţean sirian ascuns pe osia unui camion, descoperit la P.T.F. Calafat

Poli i tii de frontieră din cadrul I.T.P.F. Giurgiu – P.T.F. Calafat auț ș descoperit, …

Lasă un răspuns

Or wait 5 seconds
%d blogeri au apreciat: